Po co zapraszamy gości na spotkania networkingowe?
Obecność gości zdecydowanie podnosi jakość każdego spotkania networkingowego. Jest ono bardziej atrakcyjne, urozmaicone i przede wszystkim dynamiczne. To my jako stali uczestnicy jesteśmy gospodarzami. Jeżeli kogoś zapraszamy to staramy się, aby był zachowany jak najwyższy poziom. Oczywiście spotkania wewnętrzne również są bardzo ważne i edukujące. Jednak to goście są istotni, ponieważ dzięki ich obecności może zostać nawiązana nowa współpraca i co przez to idzie, nowe zyski dla biznesu.
W networkingu chodzi przede wszystkim o poszerzanie sieci kontaktów. Dlatego w sytuacji gdy dany gość nie zdecyduje się na stałe uczestnictwo po spotkaniu to i tak będzie ono zarówno dla niego, zapraszającego, jak i pozostałych uczestników owocnym doświadczeniem i możliwością pojawienia się kogoś nowego w swojej osobistej sieci kontaktów. Nawet jeśli od razu nie dochodzi do współpracy, wymiana wizytówek może zaowocować w przyszłości.
Kto może być gościem?
Idealnym gościem spotkania networkingowego są przede wszystkim osoby, które prowadzą działalność, bądź zarządzają firmą. W idealnym scenariuszu powinny być to także osoby, które posiadają potencjał do nawiązywania kontaktów i przekazywania ich. Jednak mimo wszystko nie warto skreślać osób introwertycznych. Na samym początku najlepiej wybrać dla nich mniej interaktywną formułę. Przykładowo nasze wydarzenia w wersji mixer F2F “wymuszają” na takich osobach prowadzenie rozmowy i przedstawianie się wielu nowym twarzom. Jest to bardzo produktywny rodzaj spotkania, jednak dla takiej osoby może to być równocześnie zbyt stresujące jak na pierwszą styczność z networkingiem.
Jeżeli chodzi o pozostałe przykłady osób jakie z pewnością mogłyby pojawić się na spotkaniach to przede wszystkim warto wymienić tutaj partnera biznesowego, osobę działająca jako dyrektor w bardzo dużej firmie, jak również podwykonawcę. Nasuwa się jednak pytanie, kogo w takim razie unikać i nie zapraszać na spotkania networkingowe? Z pewnością warto tutaj wymienić osoby poszukujące pracy. Jeśli któryś ze stałych uczestników ma kogoś takiego do polecenia, to z pewnością jest to dobry i istotny kontakt, ale organizacja nie jest przestrzenią do tego typu działań. Unikajmy także zapraszania firm paramedycznych oraz osób, które nie cieszą się dobrą reputacją. Mogą one wpłynąć tylko na niekorzyść pozostałych uczestników oraz całej organizacji.
Co warto wiedzieć przed spotkaniem networkingowym?
Należy pamiętać, że zapraszając gościa, powinno się mu przekazać kilka istotnych informacji. Oczywiście przed spotkaniem dostanie on zaproszenie w wersji sms oraz mailowej, musi on jednak dodatkowo potwierdzić swoją obecność klikając w widoczny link. Jest to bardzo ważna kwestia, ponieważ administracja PLN na tej podstawie wie jaką ilością miejsc dysponuje na spotkaniu, a jest to oczywiście liczba ograniczona. Należy liczyć się z faktem, że w momencie gdy dany gość pojawi się na spotkaniu, a nie potwierdzi tego wcześniej może się zdarzyć, że niestety nie będzie dla niego wolnego miejsca.
Dobrą praktyką jest także upewnienie się, czy stały uczestnik lub uczestnicy o których opowiadaliśmy naszemu gościowi będą obecni. Najlepiej przed spotkaniem skontaktować się z wybranymi osobami i poinformować ich o chęci przedstawienia swojego zaproszonego gościa.
Istotną informacją jest tzw. Follow up, który dostarcza nam wiele przydatnych informacji. Dzięki temu administracja PLN dowiaduje się, czy jest coś co można dodatkowo ulepszyć, na co zwrócić uwagę. Kontakt z gośćmi obecnymi na spotkaniu jest nienachalny, szybki, typowo informacyjny i dostarczający feedback.
Opieka i zaufanie
Traktujmy gości jakbyśmy zapraszali ich do swoich domów. Bądźmy dla nich najlepszymi gospodarzami. Przede wszystkim pamiętajmy, by nie spóźnić się na spotkanie. Od samego początku starajmy się zadbać o gościa, szczególnie w sytuacji gdy jest on z natury introwertyczny i potrzebuje wcześniejszego wprowadzenia i zapoznania z pozostałymi obecnymi uczestnikami. Dobrym rozwiązaniem po skończonej rozmowie z nową osobą, byłoby zapoznać ją i przedstawić kolejnej, aby czuła się w pełni zaopiekowana. Dzięki kierowaniu się tymi wskazówkami z pewnością zyskamy zaufanie i szacunek w oczach zaproszonego gościa, przez co wzrośnie szansa na zbudowanie współpracy i polepszenie swojej sytuacji biznesowej.
Podziękowania także dla Jakuba Żaka z PIX Agency za uwiecznienie kluczowych chwil z tego pracowitego spotkania.